joehoyle’s Blog

Just another WordPress.com weblog

Contouring

Foto 2015-11-08 23 48 55
Contouring – yay or nay? Det beror ju på vem man frågar. Vissa tycker det är fantastiskt, vissa är strängt emot och man får tycka precis som man vill. Jag däremot är pro-contouring. Jag gör det i stort sätt varje gång jag sminkar mig och andra. Ibland bara lite gran och ibland lite mer. Det beror helt på sminket och personen. Men varför? Personligen gör jag det för att jag kan tycka att man blir väldigt platt och färglös efter man har applicerat foundation och concealer, man förlorar liksom djupet i ansiktet. Nu överdriver jag i bilderna ovan, jag kör aldrig med så mycket annars (sen finns det dom som använder den mängden, om inte mer och det är helt acceptabelt! Tricket ligger i hur man blandar). Jag drar dom mörka linjerna på samma ställen förutom käken + hakan (när jag har varit svullen i käken som jag kan bli av min visdomstand så händer att jag gör en lätt contouring där dock) men bara hälften så mycket och ögonen gör jag bara om jag inte ska ha ögonskugga. Skulle det vara så att jag inte gör någon contouring alls så sminkar jag mig inte i överhuvudtaget för what gives liksom. Sen så brukar jag faktiskt nästan aldrig använda dom ljusa färgerna (highlight partierna), jag låter min foundation ta hand om dom highlightade partierna och lägger på annan mer skimrande highlighter på kindbenen,  ögonbrynsbenen och kanske en liten dutt på nästippen. Jag använder i nuläget denna mörka nyans även om det finns betydligt ljusare nyanser i paletten och det ser väldigt extremt ut men när det är blandat och klart ser det fantastiskt ut! Och som jag sa, jag använder mycket mindre annars! När jag är vinterblek går jag på dom lite ljusare, eventuellt använder  mindre av den mörka och lägger till ljusare och blandar, blandar, blandar. Var inte rädd att prova om du är sugen, börja lite lätt om det känns bättre och jobba dig framåt i din takt. Du kanske kommer misslyckas lite i början, det gjorde definitivt jag men nu har jag fått kläm på det!
Contouring – yay or nay? It depends on who you ask. Some think it’s fantastic, some are strictly against it and one is allowed to have their own opinion. I am however pro-contouring. I do it pretty much every time I do my own and other’s makeup. But why? Personally I do it because I think one can get very dull and colorless after applying foundation and concealer, one kinda loses the depth of the face. I over exaggerate in the pictures above, I never use that much normally. I apply the dark lines on the same places except the jaw + chin but only half the amount and I only do the eyes when I’m not gonna wear eyeshadow. If I’m not about to do contouring I normally wouldn’t do my makeup at all because what gives. I also almost never use the light shades (highlights), I let my foundation take care of the highlighting parts and apply another more shimmery highlighter on my cheekbones, brow bones and maybe a little dab on the tip of my nose. I currently use this dark shade even if there are much lighter shades in the palette and it looks very extreme but when it’s blended and done it looks fantastic! And as I said, I normally use much less of it haha! When I’m winter pale I use the lighter shades, eventually less of the dark and add the lighter and blend blend blend. Don’t be afraid to try if you want to, start easy if that feels better and work your way forward in your pace. You might fail a bit at first, I definitely did men now I’ve got a hang on it!

Vilka produkter ska man använda då? Det är också upp till var och en. Jag ska lista dom jag har använt och vad jag tyckte/tycker.
Which produkts should one use then? It’s up to each person. I’m gonna list the products I’ve used and what I thought/think.

Anastasia Beverly Hills Contour kit (powder)
Jag använder denna när jag vill ha en snabb och lätt contour om jag har kort med dit eller helt enkelt inte orkar lägga så mycket tid på sminket. Jag använder den inte på min näsa eller ögon dock. Den känns inte lika “tung” som cream kit gör eftersom det är puder. Även när jag har dålig hy använder jag denna istället för cream eftersom jag kan applicera det utan att riskera att sudda ut produkten jag använde för att täcka finnar/färska ärr genom att försiktigt borsta på pudret. Pudret är dock känsligare för beröring.
I use this one when I want a quick and easy contour if I don’t have much time or if I just can’t bother spend much time on it. I don’t use it on my nose or eyes though. It doesn’t feel as “heavy” as the cream kit does since it’s powder. Also when I have bad skin I use this instead of cream since I can apply it without risking smudging out the product I used to cover up the blemishes by gently brushing on the powder kit. However, it’s more sensitive to touch than the cream kit.

Anastasia Beverly Hills Contour Cream Kit
Denna använder jag mest och är min favorit, sålänge min hy inte är dålig och om jag känner att jag vill lägga ner mer tid på min contour. Den håller längre, gör en snyggare contour och för mig gör den sig i alla contour-partierna i ansiktet till skillnad från pudret. Det händer att jag går in lite med pudret men det är väldigt sällan. Nackdelen är väll att den är inte är särkilt täckande efter man har blandat ut den. Annars kan man väll använda ljusare nyanser och blanda försiktigt men då tycker jag att man lika gärna kan sikta på pudret. Det blir lätt kakigt annars. Glöm inte att tvätta penslarna och svamparna ofta, minst en gång i veckan!
I use this one the most and is my favorite, as long as my skin isn’t in bad shape and I feel like I want to spend more time on my contouring. It lasts longer, makes a better contour and for me it fits for all contour parts of the face unlike the powder. It happens that I use a little bit of the powder too but it’s not often at all. The downside is I guess that it doesn’t have much coverage once it’s blended. I guess you could use lighter shades and blend less but in that case you might as well use the powder. It easily gets caky otherwise. Don’t forget to wash your brushes and sponges often!

NYX Conceal, Correct, Contour Palette
Denna var en av dom första produkterna jag använde. Man kan säga att det är en budgetversion av Anastasia’s cream contour kit. Det är inget fel på NYX paletten, den är markant billigare så känner man att man inte vill/kan lägga pengar på dyrare produkter så funkar denna bra. Jag personligen kan tycka att kvaliteten inte är lika bra som Anastasia.
This was one of the first products I used. One can say it’s a budget version of Anastasia’s cream contour kit. It’s nothing wrong with the NYX palette, it’s much cheaper so if you feel like you don’t want to/can’t spend money on more expensive products it this palette is alright. I personally can feel that the quality is not as good as Anastasia.

NYX Wonderstick
Detta var faktiskt den allra första contour-produkten jag använde mig av och jag tycker faktiskt om den fortfarande, mer än NYX paletten. Det är dock bara två nyanser – en mörk och en ljus. Så för den som bara vill ha nåt lätt och billigt så är denna rätt.
This one is actually the first contour product I used and I actually like it,  more than the NYX palette. It’s only in two shades tho – a dark and a light. So for you who want something easy and cheap this one is right. 

Vad som räknas i slutet av dagen är att du känner dig bekväm i både dina produkter och din sminkning. Använd hur mycket eller hur lite du vill och skit i dom som snackar skit! You do you boo!
What matters at the end of the day is that you’re comfortable in both your products and your makeup. Use as much or as little as you want and don’t give a damn about those who talks shit! You do you boo!

4 Comments»

  Elin wrote @

Personligen gillar jag inte den extrema contouring. Jag tycker att allt för många som använder sig utav det inte har någon som helst aning om vad de håller på med, kombin Foundation rand och tjockt brunt sträck på kinden är mycket vanligt på min skola *svimmar vid tanken*. Önskar man kunde gå med en beauty blender som en slags ‘contour polis’, visst alla får göra vad de vill vi lever i en fri värld men jag tål inte foundationrand.
Jag är blessed med en hy som nästan aldrig får finnar så min smink väska består av en ögonbryns penna och en mascara. Jag skulle gärna gå utan smink helt men jag är ljus blond så det är inte ett alternativ.
Jag håller med om att ansiktet ser väldigt platt ut med endast Foundation men jag kan tycka att LITE Bronzer och rouge är ett måste för att väcka ansiktet till liv för att inte se helt enfärgat ut. Strobing är något jag gärna skulle rocka för jag älskar ‘dewy’ hy, jag kan väll säga som avslutande att contouring för mig inte ska var att ändra hela ansiktsformen utan mer att ge lite färg till ansiktet. Alla får göra precis vad de vill för det är ditt ansikte.

  malin wrote @

Jag är såå för contouring! Har aldrig testat Anastasias cream kit, men ska göra det! Verkar så bra, kör powder nu från anastasia 🙂

malinnorrman.devote.se

  ammi wrote @

love your blog!
check out my tumblr http://theclassydiaries.tumblr.com

  Hanna wrote @

Åh, har du nåt bra tips på contour-puder för oss blekfisar? Absolut ingen som helst värme får finnas i pudret för då ser jag orange ut : p

Alltid kört på Nyx Powderblush i färgen taupe men jag kraschade den imorse och den är slutsåld överallt 😦


Leave a Reply

